21වන සියවසේ ගුරුවරයා
21 වන සියවසේ ගුරුවරයෙකු වීම යන්නෙන් අදහස්
කරන්නේ කුමක්ද? මෙම පදය නිතරම මාධ්ය හරහා දැනුවත් කලද නවීන පන්ති කාමර තාක්ෂණය
සමඟ යාවත්කාලීනව සිටීම හැර 21 වන සියවසේ ගුරුවරයා කෙබඳුද?
21 වන සියවසේ ගුරුවරයා අනාගතය දෙස බලා සිටී. තාක්ෂණයේ දිනෙන් දින වෙනස් වන ප්රවනතාවන් ගැන ඔවුන් දන්නා
අතර අධ්යාපනයේ අනාගතය ගැන කුමක් කිව හැකිද යන්න පිළිබඳව ඔවුහු හොඳින් දැන සිටිති.
21 වන සියවසේ සිටි හොඳ ගුරුවරයෙක් ඉදිරි වසර කිහිපය තුළදී තම සිසුන්ට ලැබිය හැකි
වෘත්තීය අවස්ථා ගැන දන්නා අතර සෑම සිසුවෙකුම අතහැර නොයන බවට වග බලා ගැනීම සඳහා සෑම
විටම ඉදිරි චින්තනය සහ සැලැස්ම වෙනුවෙන් පෙනී සිටී. 21 වන සියවස මානවයා සෑම අංශයකින්ම (ආර්ථික වශයෙන්, සමාජීය වශයෙන්,
තාක්ෂණිකව) ශීඝ්රයෙන් වෙනස් වෙමින් පවතී. ශීඝ්ර වෙනස්කම් හේතුවෙන් අධ්යාපනඥයින්,
ප්රතිපත්ති සම්පාදකයින්, කළමනාකරුවන් සහ ගුරුවරුන් ද සංකීර්ණ ගැටලු වලට මුහුණ පා
සිටී. 21 වන සියවසේ ගුරුවරුන්ට මෘදු කුසලතාවයෙන් යුතු වූ 21
වන සියවසේ සිසුන් බිහිකිරීමට සිදව ඇත. 21 වන සියවසේ ගුරුවරුන්ට ඉගැන්වීමේ කුසලතා
අන්තර්ගත ප්රගුණ කිරීම මෙන්ම ඉගැන්වීම තාක්ෂණය සමඟ ඒකාබද්ධ කිරීමටද සිදුව ඇත. මෙහිදී ගුරු
සංවර්ධන වැඩ සටහන් ඉතා වැදගත් ය. යහපත් ඉගැන්වීමේ බලපෑම සමාජයේ ආර්ථික යහපැවැත්මේ
ප්රධාන නිර්ණායකයක් ලෙස වැඩි වැඩියෙන් උපුටා දැක්වේ. හොඳින් සුදුසුකම් ලත් සහ ඉහළ පෙළඹවීමක් ඇති
පුද්ගලයින් ගුරු වෘත්තියට ආකර්ෂණය කර ගැනීම තුලින්
ගුරුවරුන්ගේ ගුණාත්මක භාවය වැඩි කර ගත හැකිය. මෙය අධ්යාපනයේ ගුණාත්මකභාවය තීරණය කරන අතර
ජාතියේ දියුණුවත් සමඟ සම්බන්ධ වේ. නැගී එන තාක්ෂණයන් සමඟ, ඉගැන්වීම ගුරු කේන්ද්රීය, දේශනයෙන් ශිෂ්ය කේන්ද්රීය
ඉගෙනුම් ප්රවේශය වෙත යොමු කළ හැකි
ගුරූවරයා අද අවශ්ය වේ.
21 වන සියවසේ ගුරුවරයෙකුට තමන් වෙත එන ඕනෑම දෙයකට
අනුවර්තනය වීමට හැකි වේ. 21
වන සියවසේ ගුරුවරයාට ඔවුන්ගේ පුහුණුව දෙස බැලීමට සහ ඔවුන්ගේ සිසුන්ගේ අවශ්යතා මත
අනුවර්තනය වීමට හැකි වේ. ඔවුන්ගේ ඉගෙනුම් ක්රමය විවිධ ඉගෙනුම් ක්රම ඇතුළත්
කිරීමටත්, පාඩමක දී තමා අසමත් වූ විට සංවර්ධන වීම කරා අනුගත වීමටත්, නව තාක්ෂණයට අනුවර්තනය
වීමටත් ඔවුන්ට හැකි විය යුතු ය. 21 වන සියවසේ ඉගැන්වීම යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ ඔබ
සැම විටම ඉගැන්වූ නමුත් වර්තමාන මෙවලම් හා තාක්ෂණයෙන් ඉගැන්වීමයි. එහි තේරුම නම්
වර්තමාන ලෝකයේ වැදගත් වන සෑම දෙයක්ම ප්රයෝජනයට ගැනීම තුළින් සිසුන්ට වර්තමාන
ආර්ථිකය තුළ ජීවත් වීමට හා සමෘද්ධිමත් වීමට මෙන්ම සිසුන්ට මඟ පෙන්වීමේ හා අනාගතය
සඳහා ඔවුන් සූදානම් කිරීමේ හැකියාව ලැබීම යි
21 වන සියවසේ ගුරුවරයෙකුගේ ප්රධාන ලක්ෂණ
කිහිපයක් දෙස බලමු:
පන්ති කාමරයේ තාක්ෂණ විශාරදයෙක් ලෙස
තාක්ෂණය වේගයෙන් දියුණු වන අතර 21 වන සියවසේ ගුරුවරයා ද ඒ සමඟම ගමන්
කරයි. පන්ති කාමර තාක්ෂණය; එය පාඩම්, පැවරුම් හෝ ශ්රේණිගත කිරීම් සඳහා වේවා,
සිසුන්ට වඩා හොඳින් හා වේගයෙන් ඉගෙන ගැනීමට සහ ගුරුවරයෙකුගේ කාලය වඩාත් කාර්යක්ෂම
කිරීමට උපකාරී වේ. 21 වන සියවසේ ගුරුවරයෙකු, ඔවුන්ගේ
පන්ති කාමරයේ හොඳ අධ්යාපනික මෙවලම් යොදා ගනිමින් සිසුන්ගේ අධ්යාපනය සැබවින්ම
වෙනස් කරයි. පන්ති
කාමරයේ ඇති තාක්ෂණය කුමක් දැයි සහ
එය ඵලදායී ලෙස භාවිත කිරීමට 21වන සියවසේ ගුරුවරයා දනී.
සහයෝගයෙන් කටයුතු කළ යුතු ආකාරය දනී
21 වන සියවසේ ඵලදායී ගුරුවරයෙකුට කණ්ඩායමක් තුළ
සහයෝගයෙන් වැඩ කිරීමට හා හොඳින් වැඩ කිරීමට හැකි විය යුතුය. අන් අය සමඟ වැඩ කිරීම
21 වන සියවසේ වැදගත් කුසලතාවකි. පසුගිය වසර කිහිපය තුළදී රැකියා ස්ථානයේ ඵලදායීව
සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීමේ හැකියාව ඉතා වේගයෙන් වර්ධනය වී තිබේ. ඔබේ අදහස් හා දැනුම
අන් අය සමඟ හුවමාරු කර ගැනීමට හැකි වන විට ඉගෙනීම වඩාත් ඵලදායී යැයි සැලකේ. ඔබේ ප්රවීණතාවය
සහ පළපුරුද්ද හුවමාරු කර ගැනීම, සන්නිවේදනය සහ ඉගෙනීම යාවත්කාලීන කර ගැනීම ද ඉතා වැදගත්ය
අනුවර්තනය වේ
21 වන සියවසේ ගුරුවරයෙකුට එන ඕනෑම දෙයකට
අනුවර්තනය වීමට හැකි වේ. ඉගැන්වීම යනු පසුගිය දශක කිහිපය තුළ බොහෝ දුරට එලෙසම
පැවති වෘත්තියකි. වසර ගණනාවක් තිස්සේ මෙවලම් වෙනස් වී ඇත (ස්මාර්ට් පුවරුව හුණු
පුවරු වෙනුවට, ටැබ්ලට් පරිගණක පෙළ පොත්වලට ආදේශ කර ඇත) නමුත් පුහුණුව වෙනස් වී
නැත. 21 වන සියවසේ ගුරුවරයාට ඔවුන්ගේ පුහුණුව දෙස බැලීමට සහ ඔවුන්ගේ සිසුන්ගේ අවශ්යතා
මත අනුවර්තනය වීමට හැකි වේ. ඔවුන්ගේ ඉගෙනුම් ක්රමයට විවිධ ඉගෙනුම් ක්රම ඇතුළත් කිරීමට, පාඩමක් අසමත්
වූ විට අනුවර්තනය වීමට සහ නව තාක්ෂණයට අනුවර්තනය වීමට ඔවුන්ට හැකි විය යුතුය.
විෂය මාලාවට හා අවශ්යතාවයන්ට අනුගත වීමට ඔවුන්ට හැකි විය යුතු අතර ඔවුන්ගේ
පරිකල්පනය නිර්මාණාත්මක ආකාරයකින් ඉගැන්වීම සඳහා ද හැකි විය යුතුය.
ජීවිතාන්තය දක්වා ඉගෙන ගන්නෙකක් ලෙස
21 වන සියවසේ ගුරුවරයා ජීවිත කාලය පුරාම ඉගෙන
ගන්නෙකි. ඔවුන් බලාපොරොත්තු වන්නේ තම ශිෂ්යයන් ජීවිත කාලය පුරාම ඉගෙන ගන්නන් වීම
පමණක් නොව, ඔවුන් ද වර්තමානයේ සහ අධ්යාපනයේ අලුත් දේ ඉගෙන ගැනීමයි. වසර ගණනාවකට
පෙර සිටම ඔවුන් තවමත් එකම පාඩම් සැලැස්ම භාවිතා කළත්, වර්තමාන දේ යාවත්කාලීනව තබා
ගැනීම සඳහා එය වෙනස් කරන්නේ කෙසේදැයි ඔවුහු දනිති. ශ්රේෂ්ඨ ගුරුවරයෙක් තාක්ෂණය
වැලඳ ගන්නවා පමණක් නොව ඒ ගැන වැඩිදුර ඉගෙන ගැනීමට කැමති වනු ඇත.
ඔවුන්ගේ වෘත්තිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින්නන් ලෙස
මෙය අධ්යාපනයේ තීරණාත්මක කාල පරිච්ඡේදයක් වන අතර
ගුරු වෘත්තිය වෙන කවරදාටත් වඩා දැන් සංකීර්ණය වී ඇත. ඔවුන් වැදගත් කරුණු කෙරෙහි දැඩි අවධානයක් යොමු
කරන අතර ඔවුන්ගේ ප්රජාව සමඟ ඒවා ගැන කතා කරති. ඔවුන් අධ්යාපනයේ සිදුවන්නේ කුමක්ද
යන්න පිළිබඳව දෙමාපියන්ට සහ සිසුන්ට දැනුවත් කරන අතර ගැටලු නිරාකරණය කර ගනී.
අද ගුරුවරුන්ට විශාල වාසියක් ඇත, ඔවුන් සතුව පෙර
නොතිබූ බලවත් ඉගෙනුම් මෙවලම් තිබේ. 21 වන සියවසේ තාක්ෂණය සිසුන්ට වැඩි දැනුමක්
ලබා ගැනීමට අවස්ථාවකි. තමන්ට මඟ පෙන්විය හැකි සහ ඔවුන්ගේ අනාගතය සඳහා සූදානම් කළ
හැකි අයෙකුට 21
වන සියවසේ සාර්ථක ගුරුවරයකු වීමට හැකියාව ඇත. අවසාන වශයෙන්, 21 වන සියවසේ ගුරුවරයා විසින් වර්තමාන ලෝකය සඳහා නොව, ඔවුන් ජීවත් වන්නේ
කොතැනද සහ ඔවුන් කුමන
ස්ථානයක වැඩ කරන්නේද යන අනාගතය සඳහා වර්තමාන දරුවන්
සූදානම් කිරීම කල යුතු ය. ඒ සදහා ගුරුවරයා ද ඉගෙනුම් කුසලතා අත්පත් කර ගත
යුතුය. එම ඉගෙනුම් කුසලතා ලෙස,
ඉගෙනුම්
කුසලතා ( 4 Cs)
·
නිර්මාණශීලීබව
·
විවේචනාත්මක
චින්තනය
·
සහයෝගීතාව
·
සන්නිවේදනය
ගුරුවරුන් දරුවන්ට විශ්වාසදායක තොරතුරු හඳුනා
ගන්නේ කෙසේද යන්න තීරණය කිරීමට අපි සහය දිය යුතුය. මෙය කිරීමට අපි කෙතරම් සුදුසුද?
නැත්නම් අපි ඔවුන්ගේ ඉගෙනීමට බාධා කරනවාද? පෞද්ගලිකව මම හිතන්නේ ඕනෑම ගුරුවරයෙකුට
තමන් උගන්වන ඕනෑම දෙයක් පිළිබඳ පළපුරුද්දක් තිබිය යුතුයි. කවදාවත් පීනන්නේ නැති
කෙනෙකුට පිහිනීමට ඉගැන්වීම ගැන ඔබට සිතා ගත හැකිද? මෙයින් අදහස් කරන්නේ 21 වන
සියවසේ සිසුවෙකුගේ ලෝකය තුළ කෙබඳු වේදැයි යන්න පිළිබඳව ගුරුවරුන්ට යම් අදහසක්
තිබිය යුතු බවයි. ගුරුවරුන් සමාජ ජාලයක කොටසක් විය යුතුය (වෘත්තීය ජාලයක් වඩාත් ප්රයෝජනවත්
විය හැක), ඔවුන් අන්තර්ජාල මෙවලම් බොහෝමයක් භාවිතා කර ආදර්ශ ගත යුතුයි - එවිට
පමණක් ගුරුවරුන්ට තමන්ගේම ඉගෙනුම් ආධාරක ජාලයක් ගොඩනඟා ගැනීමට සිසුන් දිරිමත් කර
ඔවුන්ව සූදානම් කිරීමට පටන් ගත හැකිය. ඩිජිටල් ඉගෙන ගන්නන් ලෙස ගුරුවරුන්ට වැඩ කරන ආකාරය වෙනස් කිරීමට ද සිදු
විය හැකි බවයි. එයින් අදහස් කරන්නේ ගුරුවරුන්ට අලුත් දෙයක් ඉගෙන ගැනීමට සිදු වන
බවයි. සියලුම ගුරුවරු ශිෂ්යයන්ම විය යුතුය. ඔවුන් අලුත් දේ ඉගෙනීමට ප්රිය කළ
යුතුයි. මෙය තම සිසුන්ට අධ්යාපනයේ වටිනාකම පෙන්වන ප්රබල ක්රමයක් වන අතර තම
සිසුන්ට වැරදි කිරීමට විශ්වාසය ලබා දෙන අතර උත්සාහය දරන්න. මම සිතන්නේ සෑම
ගුරුවරයෙකුම පළමුවෙන්ම ඉගෙන ගන්නන් බව වරක් මතක් කිරීම වටී! තවද, කිසිවෙකු එතරම්
අද්දැකීම් අඩු අයෙක් හෝ ඉගෙනීමට ඇති මාර්ග සකස් කර නැත. ඔවුන්ටද අවශ්ය වන්නේ
නිවැරදි සහයෝගයයි. 21 වන සියවසේ ඉගෙනීමේ සංකල්පයන් ඔබේ
ශිෂ්යයින් සඳහා ඔබ ඉදිරිපත් කරන පාඩම් වලට ඇතුළත් කර ගන්න:
·
නිර්මාණාත්මක බව වැඩි කිරීම
·
ඉගෙනුම් ක්රියාවලිය
අවධාරණය කිරීම
·
සාකච්ඡා කිරීම සහ ආවර්ජනය කිරීම සඳහා කාලය උපලේඛනගත කිරීම
·
විවිධ ආකාරයේ ඉගෙන ගන්නන් සඳහා ඉගෙනීම අභිරුචිකරණය කිරීම
·
21 වන සියවසේ නිපුණතා ශක්තිමත් කරිම
Comments
Post a Comment